Hei og takk for ditt spørsmål!
Vi som foreldre, samt andre voksne rundt barna, spiller en viktig rolle i sosialiseringsprosessen barn skal gjennom. Sjenerte barn kan trenge mer voksenstøtte, og det kan være sårt å se egne barn slite i sosiale lag.
Det at dere selv har kjent på det å være sjenerte som barn, kan være en nyttig erfaring i møte med jenta deres. Dere kan på denne måten vise aksept, skape en felles opplevelse og samtidig også vise at dere klarte å overkomme "det skumle".
Det er viktig å anerkjenne hennes følelser på det skumle. Gjennom anerkjennelse reduserer vi hennes følelse av skam og skyld over å være sjenert. En del barn liker også å observere fra sidelinjen før de selv våger å delta.
Samtidig bør man også tilrettelegge for å "trene" på dette. Jo flere gode erfaringer din datter får med å være sammen med andre, desto lettere blir dette med tiden. Vi voksne må varsomt balansere denne tilnærmingen; motivere for deltakelse og få lov å observere fra sidelinjen.
Nye overganger kan være utfordrende og utrygt for mange barn. Noen ganger kan det å med seg et "overgangsobjekt" bidra til at barn opplever mer trygghet. Overgangsobjekt er noe som barnet er glad i, liker å leke med; bamse, bok, spill, tegneblokk e.l.
Det kan også være lurt å møte tidlig på sfo. Mange av venne-koblingene skjer når barna møtes om morgenen, og det kan da være færre hun må kjempe om plassen med fra start. I sfo skjer ofte mange ulike aktiviteter. Det å oppfordre til deltakelse ved arenaer som ikke samler så mange barn, kan være nyttig for noen. Da blir det færre å utfordre seg på.
Dersom dere som foreldre har mulighet til å være mer tilstede under oppstart i sfo, vil dere også kunne hjelpe i form av å være tett på og følge henne inn i sosiale situasjoner. Da er det viktig at dere lager en avtale for når dere trekker dere ut, slik at hun stoler på deres tilstedeværelse og støtte. Man bør unngå at barnet opplever at de voksne plutselig er borte, da dette vil øke utryggheten ytterligere.
Det vil også være viktig å involvere de ansatte ved sfo. Gi informasjon om din datters utfordring slik at de kan være mer observante på hennes behov for voksen-støtte i sosiale settinger.
Voksnes samarbeid er viktig i denne fasen av livet. Det at dere som foreldre knytter kontakter med andre foreldre vil legge til rette for sosial trening også utenfor sfo og skole. På den måten kan dere tilrettelegge og invitere barn hjem, slik at sosial trening kan skje i trygge omgivelser. Det gir også mulighet for å bli bedre kjent med flere barn, ved å møtes og leke med en om gangen.
Ha fokus på de gode erfaringene datteren deres får. Gjennom prat omkring de gode opplevelsene øker dere effekten på de gode erfaringene hennes.
Vi ønsker dere lykke til!
Med vennlig hilsen,
Familieveileder, Barneverntjenesten