SVAR
Takk for ditt spørsmål. Så vondt å høre at din 2.-klassing blir mobbet og at tiltak skolen har satt i gang ikke hjelper på hans utrygghet. Du spør hvordan dere kan hjelpe ham med dette.
I følge Lov om grunnskole og videregående skole (Opplæringsloven), har skolen ansvar for og eleven rett på et trygt og godt læringsmiljø. Skolen har ansvar for å jobbe både forebyggende mot mobbing, og har en aktivitetsplikt når det er mistanke om at et barn ikke har det trygt og godt på skolen. Da skal skolen snarest undersøke saken og lage en skriftlig aktivitetsplan med tiltak for at barnet skal få det trygt og godt på skolen. I denne planen skal det også stå når tiltakene skal evalueres for å eventuelt justeres dersom man ikke ser at tiltakene har hjulpet.
Jeg går ut fra at dere har vært i dialog med skolen om deres bekymring, og det kan være viktig å fortsette denne dialogen. Det kan være lurt å snakke med læreren, eventuelt rektor for å gi beskjed om hvordan barnet ditt har det i dag, og at tiltakene som er satt inn ikke har bidratt til at han opplever å være trygg på skolen. Dere kan avtale tid for et møte og sammen bli enige om justeringer i aktivitetsplanen og sette en ny dato for evaluering av tiltakene. Forslag til tiltak kan være at lærere og ansatte i skolen kan over en tid være ekstra observant overfor barnet deres i friminutt og undervisning, for å kunne støtte ham i den sosiale samhandlingen med andre og avverge flere mobbeepisoder. Det er viktig at det kommer frem i aktivitetsplanen hvem som har ansvar for at dette blir gjennomført. De ansatte på skolen kan også være bevisst på plassering i klasserom, inndeling i grupper, lekaktiviteter og i friminutt for å legge til rette for at han kan bygge vennskapsrelasjoner.
Dersom skolen ikke følger opp sin plikt, og setter i gang tiltak som avtalt, kan dere melde til Statsforvalteren. En trygg skoledag uten mobbing | Statsforvalteren.no
Å delta på fritidsaktivieter er også en arena for å bygge vennskapsrelasjoner. Dere som foreldre kan motivere og legge til rette for deltakelse på fritidsaktivieter for å gi flere arenaer for sosiale treffpunkt og lek sammen med jevnaldrende og klassekamerater. Dere kan også ta initiativ til å invitere andre barn med hjem til dere. Jeg legger ved en aktuell artikkel.
Ønsker dere lykke til videre!
Med vennlig hilsen
Pedagogisk psykologisk rådgiver