SVAR
Se spørsmål og svar som ligner for nyere spørsmål.
Takk for ditt spørsmål.
Det høres ut som om sønnen din er en godt fungerende gutt som deltar både i skole, SFO og på fritidsaktiviteter. dette medfører travle dager for ham skriver du. Kanskje har han behov for mer avkobling enn andre – mange barn i autismespekteret får nettopp den avkoblingen ved hjelp av skjerm. Der må han ikke forholde seg til andre på samme måte som han må i alle andre daglige arenaer i forhold til sosiale koder som ofte er litt kompliserte for barn i autismespekteret å forholde seg til.
Dersom skjermbruken begynner å gå ut over interesse for/og deltakelse i skole og fritidsaktiviteter – må du kanskje begynne å vurdere mer grenser.
For noen barn med disse utfordringene kan det også fungere med en type «timer» slik at han vet hvor mye han kan game i løpet av dagen. Dette kan også benyttes i forbindelse med avslutning/overganger fra spilling til andre aktiviteter.
Med "timer" mener jeg en form for nedtelling til spille/skjermtiden er slutt, eller en slags regulering på for eksempel selve nettbrett/tlf. med så og så mye skjermtid pr dag. At dette legges inn i innstillingene på nettbrettet. Andre "timere" kan være – nedtelling på mobil, alarmklokke, timeglass osv. Her kan en bruke det en tenker vil fungere best.
Det kan også være lurt at det skrives ned/lages en plan sammen med gutten dersom du ser at konfliktene rundt dette øker, at det går ut over søvnmønster, skole, sosial fungering i og utenfor hjemmet o.l.
Rådgiver Stavanger kommune