SVAR
Dette høres svært fortvilende ut, og barnet deres er tydelig i krise. Når et barn uttrykker at det ikke vil leve, må det tas på største alvor. Det viktigste nå er å dempe stress og skape trygghet. Barn med høyt stressnivå kan få problemer med søvn, mat og rutiner, så start med å dekke grunnleggende behov – god døgnrytme og regelmessige måltider. Barn som har mistet opplevelsen av kontroll, trenger forutsigbarhet, støtte og små steg mot mestring.
Det kan være nødvendig med en kort pause fra skolen for å få dette på plass. Hold kontakt med skolen, og vurder gradvis tilbakeføring – kanskje begynne med korte møter med en trygg voksen før faglig innhold. Planen for videre skolenærvær og evt. opptrapping vil bli skrevet sammen med skolen i en personlig skolenærværsplan for eleven. Avklar om PPT er inne, de kan bistå dere og skolen med å kartlegge faglige og sosiale faktorer som kan være med og opprettholde skolevegringen. Når det er kartlagt godt, vil en forsøke å fjerne eller «lette» flere av de faktorene som gjør det vanskelig for barnet på skolen, og finne målrettede tiltak. Det kan og være lurt å koble på helsesykepleier på skolen, de har ofte faste samtaler med barn som strever med tunge tanker og en god oversikt over hva som finnes av aktuelle hjelpetilbud i din kommune.
I arbeidet med å lage en plan for skolenærvær kan det også være lurt å se til tidligere opplevelser der barnet har vist mestring og glede. I hvilke sammenhenger har barnet gitt uttrykk for glede og mestring hjemme og på skolen? For eksempel på tur i naturen, med puslespill, i tegneaktiviteter, i lek, med musikk, kanskje i kontakt med dyr? Ser dere foreldre og lærere noen innganger her? I så fall kan dette tas med inn i planlegging av aktiviteter, og kanskje i valg av relasjoner, for å prøve å vekke positive og trygge følelser hos barnet.
Formidle til barnet at dere ønsker å hjelpe og tror det vil bli bedre – men endring må skje i samarbeid mellom dere, barnet, skolen og hjelpeapparatet. Lagarbeid og tydelig forventningsavklaring er nøkkelen.
Her er et boktips om temaet som kan leses sammen med barnet (legger til en anmeldelse fra NRK her):
Anmeldelse: Grevlingdager av Gro Dahle og Kaia Dahle Nyhus – Anmeldelser og anbefalinger
Jeg legger også ved tips til podcast-episoder av Hedvig Montgomery om skolevegring:
Skolevegring – hvor finnes utv… - Foreldrekoden - med Hedvig Montgomery - Apple Podcasts
Mvh pp-rådgiver