SVAR
Hei
Takk for at dere skriver til oss. Det høres veldig vondt og vanskelig ut for sønnen deres å ha det slik. Og når konsekvensene blir at han vegrer seg for å gå på skolen, så er det forståelig at dere både blir fortvilte og bekymret.
Dere undrer dere over hvorfor han er så usikker på de andre barna på skolen, og dere har en følelse av at det kan være snakk om mobbing fra en annen elev. Her blir det viktig at skolen følger godt med, for mobbing kan ofte skje i det skjulte og kan være vanskelig å oppdage hvis ikke barnet forteller om det selv. Det jeg også leser er at sønnen deres er usikker på seg selv. Barn med lav selvfølelse og/eller lav selvtillit kan ofte streve med å ta kontakt med andre og ta plass i en sosial situasjon. Her kan dere som foreldre trene sammen med sønnen deres for å styrke selvfølelsen og selvtilliten hans. Vi skiller mellom selvfølelse som omhandler hvor glad man er i seg selv og at man kjenner at man har verdi, mens selvtillit går på hvor mye man kjenner at man får til eller mestrer. Å styrke selvtilliten kan for eksempel gjøres ved å gi sønnen deres mestringsopplevelser gjennom aktiviteter. Det kan være fysiske aktiviteter han liker, å være sammen med dyr, være kreativ, eller lignende. Har han en fritidsaktivitet han kunne tenke seg å begynne på? Det som er svært viktig når en skal styrke et barns selvfølelse er at dere som foreldre er bevisste på å gi sønnen deres tilbakemeldinger på at dere liker å være sammen med han og at dere er glad i han for akkurat den han er - uansett hva han gjør eller hvilket humør han er i. Jeg legger ved en artikkel dere kan lese for litt mer informasjon om hvordan en kan jobbe med å styrke barns selvfølelse.
Å bygge selvfølelse og selvtillit på det sosiale gjøres også gjennom samhandling med andre barn. Dere beskriver at barna leker veldig fint sammen hjemme hos dere. Dersom dere har mulighet - fortsett å invitere andre barn hjem eller legg til rette for at sønnen deres får kjekke aktiviteter sammen med andre barn.
Til slutt - dere har helt sikkert gjort det allerede, men jeg skriver det likevel for det er så viktig; snakk med sønnen deres. Still han spørsmål som "hva skal til for at du får det bedre på skolen?" eller "hvilke situasjoner er vanskelige på skolen og hvordan oppleves det for deg?" Jeg vil også anbefale dere å fortsette å snakke med kontaktlærer - og inspektør, og eventuelt be om et møte dersom dere ønsker det. Samtaler med helsesykepleier på skolen kan også være aktuelt. En god dialog mellom foreldre og skole kan være helt avgjørende for å gi støtte og trygghet til et barn som har det vanskelig. Skolen har et stort ansvar for at alle barn skal ha et trygt og godt skolemiljø, og de er forpliktet til å undersøke og sette inn nødvendige tiltak når et barn ikke har det bra. Ved å samarbeide tett med dere som foreldre, kan skolen lettere få øye på hva som skjer i hverdagen hans og hva som kan hjelpe. Sammen kan dere skape forutsigbarhet, støtte og gode løsninger – slik at sønnen deres kan få tilbake tryggheten og trivselen på skolen.
Med vennlig hilsen
Familieveileder