SVAR
Det kan være sårt å oppleve at barnet sitt ikke blir inkludert og invitert med, og jeg forstår at dere ønsker å hjelpe. Basert på informasjonen du deler om ditt barn, oppleves det som hen er sosial og interessert i å leke med andre. Dog at hen ikke har fått noen nære vennskapsrelasjoner etter skolestart og at skolen forteller at hen ikke viser interesse for å leke med et spesifikt barn.
Skolestart består ofte av nye vennskap og nye forventninger til hva en venn er. Det er en stor overgang fra lek og moro i barnehagen, til at mye av leken på skolen foregår i friminuttene. Dette kan være en krevende omstilling og det er ikke uvanlig at barn strever med å få seg venner.
Barnet deres har fått diagnosen F83 "blandet utviklingsforstyrrelse i spesifikke ferdigheter" som kan tilsi at hen har en forsinket/avvikende utvikling på flere områder. Dette kan bety at barnet deres, som mange andre barn også, har behov for ekstra støtte og veiledning for å komme inn i leken og å delta i lek over tid.
Dere har vært i dialog med skolen om deres bekymring, og det vil være viktig å fortsetter dialogen. Lærere og ansatte i skolen kan være ekstra observant overfor barnet deres i friminutt og undervisning, for å kunne støtte hen i den sosiale samhandlingen med andre. De kan være ekstra bevisst på plassering i klasserom, inndeling i grupper, lekaktiviteter og i friminutt for å legge til rette for at hen kan bygge vennskapsrelasjoner.
Enkelte ganger blir hjem og skole også enige om å dele informasjon, om enkelt-elevers spesifikke behov, til resten av foreldregruppen i klassen. Dette gjøres ofte som en del av felles foreldremøter som gjennomføres i klassen/trinnet. På den måten kan foreldregruppen være klar over ulike behov, slik at alle barn best mulig kan inkluderes i fellesskapet. Hvorvidt dette vil være til beste for barnet deres, kan drøftes med skolen. På den måten kan fordeler og ulemper med å være åpne om barnets sensitive informasjon vurderes.
Å delta på fritidsaktiviteter er også en arena for å bygge vennskapsrelasjoner. Du nevner ikke dette i ditt spørsmål, men det er alltid aktuelt for oss foreldre å motivere og legge til rette for deltakelse på fritidsaktiviteter for å gi flere arenaer for sosiale treffpunkt, lek og læring. Hvis barna får muligheter til å leke og være sammen, finner ofte barn selv frem til hvem de passer sammen med. Dere kan også ta initiativ til å invitere andre barn med hjem til dere. Barn må også få mulighet til å prøve og feile litt i relasjoner til andre for å finne ut hva som fungerer.
Daglige leke stunder alene med barnet ditt hjemme, hvor du lar barnet styre leken, kan være til god hjelp. Du får mulighet til å vise gode eksempler på å vente på tur, dele på leker og viser hvordan man kan være hyggelig. Rollemodellering som kan gi barnet gode "verktøy" som er viktige for ditt barn i samhandling med andre.
Legger ved to aktuelle lenker om vennskap og tips om hvordan en kan støtte barn i liknende situasjoner:
Avvist av venner - Voksne for Barn (vfb.no)
Vennskap i barneskoleårene | Bufdir
Ønsker dere lykke til!
Med vennlig hilsen,
Pedagogisk psykologisk rådgiver, PPT