SVAR
Du beskriver en jente som fungerer veldig bra på skolen og som har et godt sosialt nettverk, samtidig som dere hjemme opplever utfordringer med store følelser og behov for oppmerksomhet, testing av grenser og engstelighet. Det er ikke uvanlig at barn har ulik atferd hjemme og på skolen. Det er bra at hun kan vise alle sine følelser hjemme hvor hun er trygg, og samtidig viser hun at hun klarer å regulere seg selv når hun er på skolen.
Det er bra at dere ønsker å jobbe med jentens trygghet og grensesettingssituasjoner.
Vi foreldre er ofte veldig gode på å møte barna våre når de trenger trøst og beskyttelse. Det er like viktig at vi foreldre ser barnet når det har det bra. Når det utforsker verden trenger det at vi passer på dem, fryder oss over dem, hjelper dem når de trenger det og har det kjekt sammen med dem. Når barnet vårt opplever at vi ser det når det har det fint, blir behovet for å bli sett mindre og en ser ofte at barnets uhensiktsmessige atferd for å bli sett avtar.
Når vi ser barnet både når det har det fint og når det har behov for trøst utvikles- og bygges både trygghet og relasjon vi har med barnet vårt. Det at barnet opplever at vi ser det eller følger med på det, både når det har det fint og når det har behov for trøst, gir barnet en opplevelse av både indre og ytre trygghet som igjen fører til at barnet kan bevege seg trygt rundt både ute og inne/hjemme. Mor og far følger med på at jeg har det bra og er trygg.
Kanskje har jenten deres behov for at dere i en periode går sammen med henne ned i kjellerstuen og/eller er sammen med henne der for en aktivitet. Gi henne opplevelser av at det er både trygt å kjekt å bruke kjellerstuen. Og gradvis la henne være alene, men hyppig gå ned for å se at alt er bra og etter hvert snakke til henne for å trygge henne på at dere er i nærheten og at dere følger med på at hun har det bra.
Dere kan være ute sammen med henne og vennene hennes for å sette ord på og vise at det er trygt og fint og at dere passer på henne. Det kan også være lurt å bli kjent med vennene hennes og deres foreldre. Barn legger merke til når deres voksne er trygge i relasjon med andre.
Barn trenger voksne som viser forståelse for dets ulike behov. Barn har behov for voksne som er trygge, rolige og som viser at de har kontroll, som klarer å stå i tøffe situasjoner og som kan veilede barnet når verden blir for komplisert eller vanskelig. Barn trenger voksne som har en god balanse mellom det å sette grenser og stille krav og være varme og gode voksne. I grensesettingssituasjoner er det viktig å være rolige, tålmodige, tydelige, konsekvent og alltid gode.
Når barnet tester ut grenser er det lurt å møte dets behov eller ønsker med anerkjennelse, "jeg forstår godt at du ikke vil legge deg", og fortsette med at vi har bestemt det. I «skal bare situasjoner» kan en hente barnet tilbake til beskjeden uten å gå i diskusjon og støtte barnet til beskjeden er gjennomført.
Grenser eller krav må settes ut fra barnets forutsetning til å kunne innfri dem og de må settes av og følges opp av voksne som er regulerte og gode.
Med vennlig hilsen
Rådgiver Pedagogisk Psykologisk Tjeneste (PPT)