SVAR
Du forteller at 10-åringen din er engstelig for å gå på skolen. Dette tenker du handler om at venninnen viser en krenkende atferd mot din datter. Dette kan beskrives som psykososial mobbing, som foregår skjult, gjennom manipulerende og ekskluderende handlinger i sosiale relasjoner.
Det er viktig å ta skolevegring på alvor. Dette er en vanskelig situasjon og det er viktig å ta tak i det før det blir et større problem. Du tenker du kjenner årsaken til vegringen, og det er et godt utgangspunkt for arbeidet fremover.
Alle barn har rett på et trygt og godt skolemiljø jf. § 12.2 i ny opplæringslov. Det du beskriver er en jente som ikke har det trygt og godt, og aktivitetsplikten (§ 12.4 i opplæringsloven) til skolen er dermed utløst. Du som forelder bør ta kontakt med skolen og melde fra om dette og be om et møte med skolen. Når du har meldt fra skal skolen raskt undersøke saken og sette inn tiltak som skal dokumenteres og evalueres. Det kan være hensiktsmessig at skolen for eksempel gjennomfører sosiogram i klassen for å se nærmere på de sosiale relasjonene. Resultatet fra et sosiogram kan brukes for å forstå bedre hva som foregår mellom elevene, og videre lage gjennomtenkte plasseringer i klasserommet og inndelinger i grupper. En kan også se hvilke andre elever din datter kan kobles mot i klassen, evt. hvordan de kan hjelpe venninnen hennes dersom hun går i samme klasse. Dere bør holde tett kontakt med skolen i den neste tiden.
Hjemme er det viktig at du som forelder skaper et rom for å snakke, men på barnets premisser. Noen barn trenger tid for å åpne seg og da er det viktig å skape trygghet først og ta løsninger senere. Vis at du tåler det som skjer og at dere skal komme gjennom det sammen. Fortell at dette ikke handler om at hun har gjort noe galt, men at hun er utsatt for noe som ikke er greit, og som voksne skal hjelpe til med å stoppe. Du kan spør om hun trenger hjelp til å ta valg, for eksempel om hun trenger hjelp til å si nei i noen situasjoner.
Slik jeg forstår virker hun som en forsiktig og usikker jente, og det er derfor viktig å fokusere på at hun skal utvikle et trygt og positivt selvbilde. I løpet av livet, og i møte med nye mennesker, skal hun lære å stå opp for seg selv på en god måte. Vis henne at dere ser hennes styrker og gode egenskaper. Hjelp henne å ta kontakt med trygge venner utenfor denne relasjonen, gjerne en-til-en og i trygge rammer.
Vær obs på hva som skjer på Snapchat eller andre sosiale medier, og vurder sammen med henne hvordan hun kan skjermes, uten at det skal oppleves som en straff. Det kan for eksempel være en pause.
Du spør om det er vanlig at barn i 10-årsalderen oppfører seg slik. Ja, det er ikke uvanlig, for i denne alderen blir den sosiale tilhørigheten viktigere, barna prøver ut grenser, og mangler enda modenhet til å forstå konsekvensene av atferden sin.
Jeg forstår godt at dette er svært belastende for både deg og din datter, og det er vondt å se at hun utvikler skolevegring. Vi håper at du sammen med skolen finner gode løsninger. Du fremstår som en modig, observant og omsorgsfull mor, og jeg ønsker deg lykke til videre!
Hedvig Montgomery om nettmobbing og utestenging | Bufdir
Hvordan styrke barns selvfølelse | Bufdir