SVAR
Se spørsmål og svar som ligner for nyere spørsmål.
Så bra at dere har funnet rutiner for lekselesing som fungerer bra for 3. klassingen deres og som gir både mestringsfølelse og et positivt syn på lekselesing.
Det er vanskelig å si noe om et barns behov med utgangspunkt i et annet barns behov. Barn har individuelle forutsetninger og behov, selv om de er søsken. Uten bakgrunnsinformasjon er det vanskelig å svare på hva som bør være anbefalt tidsbruk for lekser for din førsteklassing.
Det jeg kan anbefale er en god dialog med læreren til førsteklassingen din. Gjennom et godt samarbeid med lærer kan man sammen finne ut hvordan en best mulig kan tilrettelegge for det enkelte barns behov med tanke på skolearbeid og lekselesing, slik at det fører til opplevelse av mestring og videre lærelyst.
I skolen har alle barn rett på tilpasset opplæring, §1-3 i Opplæringsloven, det vil si at opplæringen skal tilpasses evner og forutsetninger hos den enkelte elev.
Videre er det ulikt innhold og ulike krav og mål til skolearbeid eller lekser i første og tredje klasse, samt individuelle syn hos skole eller lærer med tanke på hvordan de legger opp leksearbeid.
Lykke til med skolestart!
Med vennlig hilsen
Rådgiver Pedagogisk Psykologisk Tjeneste (PPT)