SVAR
Hei
Takk for spørsmål.
Dette er en vanlig problemstilling, og dere er ikke alene om å oppleves motvilje mot brillebruk i skolen. Hjemme føles det tryggere og det er bra hun opplever at brillene er bra for henne å bruke. Det viser at hun forstår at hun faktisk har litt dårlig syn og at brillene hjelper. Det er en god begynnelse.
Du sier at ditt barn er redd for kommentarer og oppmerksomhet på skolen. Dette er også helt normalt. I denne alderen begynner barn å bli mer bevisste på hvordan de oppfattes av andre, og de kan være redde for å bli «han eller hun med brillene», selv om ingen sier noe direkte. Det handler om følelser knyttet til identitet og frykt for å skille seg ut, og det kan føles lettere å heller velge ubehaget som kommer av å ikke bruke brillene.
Noen råd som kan hjelpe:
- Anerkjenn følelsene hennes. Vis at du forstår at det er vanskelig. Ikke bagatelliser med å si for eksempel «det er ikke så farlig», men heller gi forståelse og si at mange andre barn også synes det er ubehagelig og tenker at de skiller seg ut. Det kan for eksempel høres ut som: «jeg skjønner at det kan føles ubehagelig å bruke briller på skolen. Mange barn synes det er vanskelig »
- Medbestemmelse. Gi henne litt kontroll over situasjonen med å la henne velge briller til skolen, og etui eller snor. Avtal med henne at hun kan begynne å bruke de i korte økter, la henne bestemme når øktene skal være. Kanskje det bare er når hun skal gjøre noe praktisk for eksempel klippe, sy el? Kanskje en time to ganger i uken er nok til å begynne med? Målet her er å gi henne litt følelse av eierskap gjennom små valg.
- Samarbeid med skolen. Ta en ny prat med læreren og forklar situasjonen. Lærer kan bidra til å normalisere brillebruk i klassen ved å snakke generelt om at alle er forskjellige og behøver ulike tilrettelegginger og hjelpemidler- som høreapparater, medisiner, osv, uten å peke henne ut. Det kan og være lurt å la henne samarbeide med eller sitte ved siden av andre som har briller.
- Ikke gjør dette til en daglig kamp. Press kan gjøre motstanden større. Hvis ikke synsbehovet er akutt, er det være lurt å ta dette gradvis.
- Bruk rollemodeller. Det kan hjelpe å se og bli bevisst på andre som bruker briller. Har barnet venner eller er det noen barn i familien som bruker briller? Vis henne bilder eller historier av barn, voksne eller kjente personer med briller.
En optiker vil også kunne hjelpe til med gode råd og tips. Til slutt vil vi minne om at dette mest sannsynlig vil gå over. Hun vil bli tryggere i klassen når hun ser at det ikke skjer noe farlig og motstanden vil som regel avta. Det viktigste nå er å være støttende, rolig og tålmodig. Ønsker dere masse lykke til!
Med vennlig hilsen
Pedagogisk psykologisk rådgiver