SVAR
Hei
Du beskriver en aktiv gutt med gode motoriske ferdigheter. Han er også frempå, har mye på hjertet og er full av følelser. I den siste tiden har han begynt å svare spydig, herme og følger ikke alltid beskjeder fra dere. Det ser ut til at det samme skjer i barnehagen, hvor han også kan tulle en del slik at det kan bli forstyrrende ovenfor de andre.
Jeg forstår at dere er bekymret og det er helt naturlig når man opplever en endring i atferden hos barnet sitt. Du lurer på tanker, råd og noen konkrete tips til veien videre.
Det første jeg vil si til deg er at det høres ut som dere gjør mye rett. I forhold til det å være foreldre, er noe av det viktigste å kunne se bak atferden til barnet. Det opplever jeg at du gjør, både med å spørre her og når du lurer på om han trenger hjelp til å håndtere vanskelige ting og komme i gang med lek i barnehagen.
Det er viktig at barnet opplever å bli sett og forstått og får hjelp til å finne gode måter å være sammen med andre på. Det kan være flere årsaker til atferden barnet viser. Han kan bruke mye energi på å takle krav og forventinger i barnehagen, det kan være vansker med vennerelasjoner og det kan tenkes at sjalusi i forhold til lillebror forårsaker disse kranglene som du forteller om.
Mange barn strever med å vise at de er leie, triste, slitne eller føler seg dumme. De kan ha vansker med å vise at de trenger trøst, fordi de er redde for ikke å bli tatt på alvor/tatt imot. Følelsene kan da lettere komme ut som sinne eller frustrasjon i form av negativ atferd eller språk.
Jeg tenker det er flott om dere snakker med barnehagen om hvordan gutten deres har det, slik at de kan følge nøyere med på hvordan han har det gjennom dagen. Du forteller at barnehagen sender gutten din ut for å spise frukt alene, jeg er enig med deg at heller trenger hjelp til å håndtere vanskelige situasjoner og følelser som oppstår i han.
Barnehagen bør forsøke å være tett på gutten din i forkant av fruktmåltid. Da kan de lettere forberede han på at det som skal skje og hjelpe han og regulere seg selv. Dette bør de og gjøre når det gjelder lek og andre situasjoner som oppleves som vanskelige for han. De kan med fordel forsøke å dele opp barnegruppen under fruktmåltidet for å ha større mulighet til å hjelpe med regulering og beholde en god stemning for alle under måltidet.
Et annet tips til barnehagen kan være at de lager seg et kolonnenotat med følgende rubrikker: Hvor- Hva- Hvem- Tid. Her kan de raskt skrive ned øyeblikk i løpet av dagen som blir vanskelige å håndtere for gutten din. (systematiske observasjoner) Det vil gi barnehagen mer informasjon om hva som faktisk skjer, og det kan bli lettere å sette inn riktige tiltak etterpå.
Et tredje konkret tips kan være å si til barnehagen at du gir samtykke til at de kan drøfte saken med barnehagen sin PP-rådgiver. Da kan PPT være med å drøfte saken og veilede barnehagen videre. Her vil systematiske observasjoner være et fint utgangspunkt for drøfting mellom PPT og barnehage.
Ønsker dere lykke til!
Med vennlig hilsen,
Pedagogisk psykologisk rådgiver, PPT