SVAR
Takk for din henvendelse. Jeg forstår at situasjonen er utfordrende, spesielt ift hans atferd på skolen som nå har blitt mer krevende. Det er positivt at dere allerede har hatt familierådgivning, men det kan være behov for ytterligere støtte og tilpasning av tilnærmingen. Å støtte en 14 år gammel gutt med ADHD i å regulere følelser og utvikle empati krever tålmodighet, struktur og målrettede strategier.
Du forteller at det tilrettelegges både på skolen og hjemme, noe som er veldig bra. Jeg kommer likevel med noen generelle råd, da du ikke sier noe om hva som blir gjort. Jobb med å skape struktur og forutsigbarhet hjemme. Etabler faste rutiner for måltider, lekser og leggetid. Bruk visuelle hjelpemidler som ukeplaner eller tidslinjer for å gjøre dagen mer oversiktlig. Etabler tydelige og enkle regler, og vær konsekvent i hvordan dere håndterer brudd på disse. Fokuser på å anerkjenne og belønne positiv atferd. Når gutten deres viser empati eller forståelse for andres følelser, gi konkret og positiv tilbakemelding. I møte med barnet er det viktig at de voksne rundt unngår å heve stemmen og heller bruker en rolig og tydelig stemme. Når barnet mister besinnelsen, vent til han har roet seg før du diskuterer hendelsen. Fokuser på hva som kan gjøres annerledes neste gang.
På skolen vil det være viktig med tilrettelegging og sosial inkludering. Skoledagen kan tilpasses for å gi høy grad av struktur og forutsigbarhet, for eksempel gjennom klare rutiner og timeplaner. Det kan eks hjelpe med hyppige pauser for å redusere stress og øke konsentrasjonen. På skolen har alle elever rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, inkludering, trivsel og læring. Det sier opplæringsloven etter § 12-2. Dette gjelder også for gutten deres. Den utfordrende atferden kan være et tegn på at han ikke har det så godt på et eller flere av områdene. Samarbeid med skolen for å kartlegge og utvikle en IOP, for å forbedre guttens atferd og relasjon med medelever. Dette kan inkludere tilpasset undervisning, ekstra støtte og tydelige regler for atferd. PPT kan også muligens kobles på dersom de ikke allerede er inne. Hvis gutten er involvert i mobbing som du forteller, er det viktig å ta tak i dette umiddelbart. Diskuter hendelsene med gutten deres, og hjelp ham med å forstå konsekvensene av sine handlinger.
Det kan tenkes at gutten deres strever med å regulere følelser i møte med andre barn, noe som resulterer i stygt språkbruk og «plaging». Det kan også være at han ønsker å hevde seg selv for andre, muligens pga dårlig selvbilde eller mangel på andre måter å ta kontakt på. Det vil uansett kunne gagne barnet deres å jobbe med regulering av følelser. Eks innfør teknikker som dyp pusting, mindfulness eller bruk av stressballer for å hjelpe ham med å roe ned. Øv på å identifisere og sette ord på følelser. Bruk gjerne følelse-kort eller en følelses termometer-skala.
Du forteller at gutten deres nekter å ta ADHD medisinen. Hva som ligger bak denne nektingen kan være viktig informasjon for veien videre. Dette kan kanskje gi informasjon om hvordan han opplever seg selv og "sin verden". Det finnes flere ulike medisiner for ADHD, og mange må prøve ut ulike typer for å finne den medisinen som passer best for sin fungering. En nysgjerrighet på hans opplevelse og virkning av medisinen, vil være viktig støtte de voksne i utprøvingen.
Hvis dere ønsker en mer tilpasset veiledning for dere foreldre, kan De Utrolige Årene (DUÅ) være aktuelt. Dette er et evidensbasert foreldreveiledningsprogram, utviklet for å støtte familier med barn som har atferds utfordringer, inkludert barn med ADHD.
Barne- og familiesenteret i Stavanger tilbyr gratis veiledning og støtte til foreldre med barn i alderen 0–18 år. De har et Familieveiledningsteam som spesialiserer seg på å hjelpe familier med barn som har psykiske lidelser eller atferdsvansker. Dette teamet kan tilby DUÅ-basert veiledning, enten individuelt eller i gruppe, og de har fleksible opplegg som kan tilpasses familiens behov.
Familievernkontoret i Sør-Rogaland, avdeling Stavanger, er et annet alternativ. De tilbyr gratis veiledning og kurs til familier, og de har tidligere arrangert DUÅ-kurs, som for eksempel "Du og jeg og ADHD".
Bup (Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk) som trolig utredet din sønn i fbm ADHD diagnosen, er også en alternativ instans som kan ha oppfølgingstilbud til foreldre og/eller familien.
Jeg håper dette gir dere noen retninger å utforske videre.
Mvh Spesialpedagog, Barne- og Familiesenteret