SVAR
Du forteller om barnet ditt på 13 år, som har CP og sitter i rullestol. Hen har ingen venner på skolen og er mye alene. Skolen mener barnet ikke ønsker å være med andre, og legger ansvaret for inkludering på hen. Du har etterspurt mer systematisk arbeid med inkludering og sosialisering, uten synlige resultater. Hjemme er det vanskelig å engasjere barnet i andre aktiviteter enn musikk og mobilbruk. Du lurer på hva dere som foreldre kan gjøre for å bryte denne sirkelen og inkludere barnet med andre, til tross for uttalt ønske om å være alene
Jeg forstår at det er krevende å oppleve at ditt barn kommer på utsiden av det vi så gjerne vil at hen skal være en del av. Og at dette gjelder både på skolen og i fritiden. Du skriver at hen selv ikke ønsker å være med noen. Når et barn uttrykker at hen ikke vil inkluderes, er det viktig å møte dette med respekt og forståelse. Dette "ønsket", kan nok forklares ut i fra flere ting og handler kanskje om tidligere negative erfaringer. I dette ligger at vi også tenker at hen kjenner på ensomhet. Det kan være vanskelig å sette ord på, og kanskje også vanskelig å innrømme både for seg selv og for dere. Å nærme seg dette krever at vi voksne er varme, tålmodighet og viser ekte interesse.
Barnet ditt trenger tilgjengelige og meningsfulle møteplasser hvor hen kan delta på egne premisser, både hjemme på fritiden og på skolen. På skolen har alle elever rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, inkludering, trivsel og læring. Det sier opplæringsloven etter § 12-2. Og om barnet ditt kjenner på utenforskap og ensomhet, har hen det ikke godt nok på skolen. Det er flott at du har etterspurt mer systematisk jobbing for bedre inkludering og sosialisering på skolen, og jeg tenker at det må være krevende å føle at man må kjempe for oppmerksomhet og tiltak for dette. Du skriver vi- så av det leser jeg at dere er to foreldre. Det kan kjennes styrkende dersom dere kan ta disse samtalene med skolen sammen. Jeg vil uansett tilrå at du ber om et møte der du tar dette opp på ny, og at du ber om at noen fra skoleledelsen også deltar. I din bekymring for hens psykiske helse kan du etterspør en barnets beste vurdering. Barnekonvensjonen art. 12 og Grunnloven § 104, sier at det beste for barnet skal være et grunnleggende hensyn i alle saker som omhandler barnet. Jeg ville etterspurt en tydelig plan for sosial bevissthet og holdninger, og bedt om en plan for gode inkluderende aktiviteter både i timene og i friminuttene. Dersom skolen gir uttrykk for at hen motsetter seg alle aktiviteter og ikke vil bli med på noe, tenker jeg at de ikke har prøvd nok, og at de ikke har vært gode nok på inkluderende aktiviteter.
Å inkludere barn som bruker rullestol i sosiale aktiviteter krever både tilrettelegging og en inkluderende holdning fra både voksne og barn. Hen må først og fremst være trygg på at de fysiske omgivelsene er tilgjengelige og tilpassede. For å prøve å utvide noe i en positiv retning er det alltid lurt å ta utgangspunkt i en interesse eller noe hen har mestret tidligere. Går det an å bruke for eksempel musikk-interessen inn som en bro til samspill og felleskap? Jeg ville etterspurt hvordan skolen legger til rette for kreative aktiviteter som kunst, musikk, historiefortelling og teater. Brettspill, rollespill og digitale spill kan også være inkluderende og sosiale aktiviteter og kan tilpasses ulike funksjonsnivåer. Det samme med sport og bevegelse som for eksempel boccia, basket, eller dans kan tilpasses. Mange barn trives også bedre i små grupper. At hen er med å bestemme innholdet gir eierskap og motivasjon.
Jeg ser at fylkesavdelingen for CP foreningen i Rogaland skriver at de arrangerer treff for mødre som de kaller for CP-mums, om du ikke allerede har sjekket du ut dette så kan det kanskje være nyttige erfaringer å hente her. Kanskje finnes det også noen fritidsklubber el. som dere ikke kjenner til?
Det er også mulig å søke om fritidskontakt i Stavanger kommune, dette skjer gjennom en vurdering av behov og søknad via helse- og velferdstjenestene.
Jeg ønsker deg lykke til !
Mvh
Ped.psyk.rådgiver