SVAR
Se spørsmål og svar som ligner for nyere spørsmål.
Det er fint at du ønsker å støtte din 14-årige sønn som strever med ulike sider av skolearbeidet. Det høres også ut som et krevende klassemiljø som også vil påvirke situasjonen.
Klassemiljø med støy og uro påvirker læringsforholdene for alle barn. Dette gjelder spesielt for barn med lærevansker eller dysleksi i tillegg. Det er bra at dette sjekkes ut. Men uavhengig av resultat, fremstår det som han har behov for å bli fulgt opp i oppgaver som blir for store. Dette kan være greit å avklare i møte med de ulike lærerne han har.
Det at din sønn selv tror at han har ADHD, er noe du kanskje kan møte ham noe på, selv om du ikke anser dette som aktuell diagnose. Det kan trolig føles som støttende for hans del om du er åpen og undrende på hans tanker. Samtaler omkring hvordan han føler seg, hvordan han takler situasjoner, hva han tolker i ulike situasjoner etc. kan gi dere begge mer forståelse rundt hvordan det er for ham å være den han er.
Dersom hans tanker om at han har ADHD står ved, vil det også være å vise ham støtte, dersom dere sammen tok dette opp med lærer/skole. Skolen vil kunne være en viktig samarbeidspartner i alle former for utredninger rundt barn. Dersom skolen deler din vurdering om at ADHD ikke er aktuelt for din sønn, så vil dette kunne være nyttig for ham å vite.
Du skriver at dere krangler om lekser hver dag. Redusering i krangling vil kanskje være den største støtten din sønn kan få av deg. Når hans frustrasjon rundt skole og oppgaver allerede er stor, vil vår foreldrefrustrasjon i leksesituasjon ikke redusere, men heller øke frustrasjonen. Sørg for å holde roen dersom du skal hjelpe ham med lekser. Prat med rolig stemme og trekk deg unna dersom du selv ikke klarer å regulere dine egne følelser. En krangel mellom dere kan ødelegger mer enn en ugjort lekse i det lange løp. Ta gjerne opp med skolen hvordan leksesituasjonen er, slik at dere kan endre på dette.
Ønsker dere lykke til
Med vennlig hilsen,
Familieveileder, Barneverntjenesten